Museum

Aon 't Vriethof

(Bezoek Museum aan het Vrijthof'

 

Museum Aon 't Vriethof (voormalig Spaans Gouvernement)

Oud en nieuw of antiek en modern, gaat dat samen!

 In het geval van het Museum Aan het Vrijthof oftewel het voormalige Spaans Gouvernement is dit zeer zeker het geval, op een regenachtige dinsdagmorgen ben ik op bezoek gegaan, wat een metamorfose heeft dat gebouw ondergaan. Een aantal jaren geleden heb ik het voormalig Spaans Gouvernement bezocht in de kerstsfeer, het was klein maar gaf een uitstekend tijdsbeeld van Maastricht.  Na een totale verbouwing van 14 maanden heeft men de deuren gelukkig weer geopend voor het publiek, je komt binnen via een totale nieuwe entree met een mooie poort vervaardigd en ontworpen door Appie Drielsma.  De kosten van de totale verbouwing, een slordige ZES miljoen. Bij elkaar gesprokkeld door oa Directeur/conservator Monique Dickhaut, hoofd fondsenwerving Marjon Fransen en voorzitter Camille Oostwegel. Een prachtig resultaat die een verrijking is voor Maastricht. Het museum aan het Vrijthof  die zoals mevr. Dickhaut het prachtig verwoord "Het verhaal van Maastricht is het verhaal van een stad die de laatste 500 jaar heeft bewezen een stad van artisans te zijn. Creatieve ondernemers, die in de geest van hun tijd met verfijnd vakmanschap de stad hebben gekenmerkt'.

Het gebouw is op zich een highlight, Het Spaans Gouvernement, het achterhuis aan de Papenstraat en de hoek met de bank werden in de 16e eeuw gebouwd als 'prima porta', het eerste huis aan de claustrale singel rond de Sint Servaas. In later tijden raakten de verschillende onderdelen van het complex gescheiden maar nu zijn het 16e eeuwse Spaans Gouvernement en het 18e eeuwse weer samengevoegd en tot een geheel gemaakt met behulp van de nieuwe, transparante overkapping. Het dak is gemaakt van een door NASA ontwikkeld, helder kunststof en is duurzaam, eigentijds en heeft bijzondere architectuur opgeleverd. Het zorgt voor een atmosfeer alsof je buiten bent. De monumentale buitenruimte is zo min mogelijk aangetast.

Appie Drielsma Court met tegeltjes St.Janstoren
Appie Drielsma:

De reeks van 21 portretbustes, maskers en geabstraheerde koppen in brons en aluminium, reliëfs in aluminium, een reliëf in brons en het model van de poort van de Sint-Servaasbasiliek geven samen een goed beeld van het rijke oeuvre van Appie Drielsma. Appie Drielsma, de man die ook de deur van St.Servaas heeft gemaakt en geplaatst in 1990 en de poort van het Museum aan het Vrijthof.  Ik was onder de indruk van de opstelling van het museum, de Maastrichtenaar is erg betrokken bij het museum, dat zie je aan de 575 tegeltjes (nog steeds te bestellen) met de persoonlijk boodschap bij binnenkomst in de hal waar ook het geheel nieuwe Grand Cafe Maastricht Soiron is gevestigd.

Bij binnenkomst krijg je een plattegrond, uitleg en een soort kastje met RFID  techniek,  deze is om de multimedia programma te starten in de verschillende ruimtes, het gebouw reageert als het ware op je aanwezigheid. De verlichting gaat aan en uit, stemmen spreken je rechtstreeks aan en projecties starten.

Een minpunt is als je met meerdere mensen in dezelfde ruimte staat, dan kan de uitleg door elkaar gaan. Maar dan wacht je even, er is genoeg te zien.

Mondjeskop Miles Davis Doorkijkkop
Het museum heeft tijdens mijn bezoek een sjieke tentoonstelling genaamd  'Duurzame Glans; Maastrichts zilver', De tentoonstelling omvat circa 200 zilveren voorwerpen die in de loop van de achttiende eeuw zijn vervaardigd door Maastrichtse zilversmeden.

 Een lange, royaal gedekte tafel vormt het stralende middelpunt van de expositie. Daarnaast worden vele prachtige stukken gegroepeerd rond prikkelende thema’s als ‘imponeren & beleggen’, ‘trends & serieproductie’ en ‘producenten & consumenten’. Hiervoor kan Museum aan het Vrijthof putten uit de eigen collectie die sterk is toegespitst op het Lodewijk XVI-tijdperk, maar ook een beroep doen op tientallen stukken in particulier bezit. Gezamenlijk tonen deze stukken een breed beeld van het Maastrichts gebruikszilver van de achttiende eeuw.

De tentoonstelling wordt in nauwe samenwerking met Stichting Kerckhoffs Kunstnijverheidfonds (KKF) georganiseerd. Mooi vond ik de foto's van de merktekens van de stadstekens, de meestertekens en de jaarletters van het Maastrichts Zilver. Gedeeltelijke kunnen uitzoeken wat hiervan de betekenis is, zoek u zelf de bijbehorende Meester of Jaartal op deze site van GZU over Keurmerken.

De Stadstekens De Meestertekens De Jaarletters

Er wordt een mooi tijdsbeeld geschat van achter naar voren, de kamer met porselein van Petrus Regout, tekeningen van Phillippe van Gulpen en uitleg over Victor de Stuers is mooi en leerzaam, van hieruit via de gang naar boven met aan de muren belangrijke gebeurtenissen van Maastricht en hun bewoners. De salon van Familie Bonhomme is mooi en rijk ingedeeld, via het bureau en voorbeelden van Jean-Edmé Dufour drukker, boekhandelaar, im- en exporteur. Deze Parijzenaar werd op 20 oktober 1766 ingeschreven als burger van Maastricht onder het Cremerambacht. Negen jaar later kocht de Parijse drukker het claustrale complex, bestaande uit het Spaans Gouvernement en de panden aan de Jacobstraat en Papenstraat. Dufour bracht zijn drukkerij, bestaande uit vijf houten drukpersen, onder aan de Papenstraat, alwaar hij een breed scala aan Franstalige ‘verlichte’ boeken liet drukken voor de West-Europese markt. Dufour stond bekend als een belangrijke im- en exporteur van in Holland gedrukte werken, die via Straatsburg, Frankrijk werden binnengesmokkeld. Hierna gaan we verder via de overloop met uitzicht op de court en worden we door Sophie, zomaar een Zwitsers adellijk meisje die bij haar oudtante in Maastricht logeerde gedirigeerd naar de Tefafzaal, waar men getrakteerd wordt op een stukje Maastrichtse geschiedenis van de adellijke familie van Graffenried.

Het multimediale programma komt hier geweldig tot zijn recht en de kamer is schitterend, je waant je in een kamer van de 18e eeuw.

Noa Bove

Servies Petrus regout Tekeningen Phillippe van Gulpen Victor de Stuers
Salon Familie Bonhomme Bureau Jean-Edmé Dufour Tefafzaal
Vervolgens gaan we naar de Brabantzaal waar u Koning van Spanje,Keizer van Duitsland en Hertog van Brabant Karel V aantreft die tijdens zijn bezoek aan Maastricht logeerden in het Spaans Gouvernement. Afgesloten wordt met een kamer vol eigentijdse getuigen van 1451 t/m het jaar 2000, hier zijn mensen vertegenwoordigd die belangrijk zijn geweest voor de geschiedenis van Maastricht, de Musketier D'Artagnan tot en met de Markante Maastrichtenaar Math Hardy alias 'De Ingel vaan Mestreech komen aan het woord. Nog verspreid in de gangen van het museum zijn etalage 'schatkisten' aangebracht met wapens, klokken en andere van Maastrichtenaren handen afkomstige voorwerpen verspreid.
Brabantamer Genius Loci Schatkisten aan de muur
Afsluitend kun je nog wat drinken, eten bij Grand Cafe Maastricht Soiron op de court. In het kort het Museum aan het Vrijthof is een echte aanrader om te bezoeken, niet alleen de toerist maar ook voor de Maastrichtenaar een confrontatie met hedendaagse kunst en geschiedenis over onze favoriete plekje  op deze aarde, Maastricht.

Uiteraard heb ik wat foto's gemaakt, bekijk online mijn fotoalbum van mijn bezoek Museum Aan het Vrijthof.

klik op de camera 

Noa Bove

Bron, website Museum aan het Vrijthof, Mestreech Online, Foto's MestreechterSteerke

Noot van de webmaster: Ik haal en krijg veel foto's van het internet hierdoor weet ik niet altijd of er © copyright opzit,

of dat deze vrij te gebruiken zijn, dus als je een foto tegenkomt waar je denkt dat deze er niet hoort te staan, mail me dan even. Opmerkingen, suggestie en ideeën zijn altijd welkom en kunnen in het 'gastebook' achtergelaten worden.

 

Aonvaank