|
Komedianten (Appie Drielsma) |
De Komedianten In 1991 werd de Beeldengroep van drie komedianten van Appie Drielsma getiteld 'de Komedianten' bij de Kleine Comedie onthuld. Met een oproep via FB kreeg ik toch de benodigde informatie binnen, met dank aan Gilbert Peeters, Breur Henket en Karen Nijsten. Breur schreef: De beeldengroep "De komedianten" van Appie Drielsma is een intrigerend kunstwerk dat in 1991 werd onthuld bij de Kleine Comedie in Maastricht. Het bestaat uit drie figuren die op een speelse manier met elkaar lijken te communiceren. De beelden zijn gemaakt van beton en hebben een expressieve, bijna theatrale uitstraling. Hoewel er geen specifieke verhaallijn achter de beeldengroep zit, roepen ze associaties op met de wereld van het theater en de kunst van het acteren. De titel "De komedianten" suggereert dat deze figuren misschien wel hun eigen toneelstuk opvoeren, met gebaren, mimiek en lichaamstaal als hun 'tekst'. Het kunstwerk nodigt toeschouwers uit om hun eigen interpretatie te geven en zich af te vragen wat er zich afspeelt tussen deze mysterieuze personages. Gilbert Peeters van Alde Caerte: De drie komedianten vormen een verwijzing naar de Stadsschouwburg en indirect naar de naam van de straat Achter de Comedie. Appie Drielsma kreeg de opdracht voor het maken van een beeld op deze locatie van Benoit Wesly, die in 1991 een nieuw kantoor betrok in de voormalige Latijnse School in het pand Achter de Comedie 8. Drielsma maakte een tiental schetsen van een of meerdere komedianten, al dan niet staande op een bank of op een klein karretje. Voor de einduitvoering werd gekozen voor drie slanke harlekijnen, waarvan er een zingt, een tweede dwarsfluit blaast en de derde een maskertje op een stok voor zijn gezicht houdt. De drie figuren staan feitelijk voor Benoit Wesly, Joop van den Ende en Hen van der Meijden, die begin jaren 1990 het Scheveningse Circustheater opkochten en nieuw leven inbliezen met bekende musicals als Les Miserables en The Phantom of the Opera. Maskers vormen in het oeuvre van Appie Drielsma een thema dat hij veelvuldig heeft uitgediept. Vanwege zijn Joodse afkomst moest hij in de oorlog onderduiken voor de nazi-vervolging en maskers associeerde hij met die verschrikkingen: 'Een masker ontkracht je identiteit en het biedt tevens bescherming want het is een vermomming'. Voor het pleintje Achter de Comedie had Drielsma zelf liever alleen een masker willen oprichten: 'Iedereen draagt een masker: ze horen bij het leven, iedereen verbergt wat hij niet wil uiten achter zijn masker. Het masker is geheimzinnig, daarom breek ik ze open, maar het masker is ook spel, theater, vreugde, lichtvoetigheid'. Het beeld De Komedianten staat op een hardstenen sokkel waarop de teksten staan gebeiteld: 1991 A. Drielsma en Bronsgieterij / Cubal. |
|
|
|
Via Karen Nijst kreeg ik een link toegestuurd die me bracht op de website van Sketchfab, het toonaangevend platform voor 3D en AR op internet. Hierop is een 3d versie te zien van het beeld De Drie Komedianten van Appie Drielsma. Foto links 3D, foto Rechts John Kerkhofs | |
Bron:Wikipedia, Facebook, Breur Henket, Karen Nijst en Gilbert Peeters van Alde Caerte gids voor stadswandelingen in Maastricht. 3D model website Sketchfab. Foto's : John Kerkhofs. |
|