|
SPHINX |
De Sphinx: Door zijn strategische ligging aan de Maas is de vestingstad Maastricht eeuwenlang een begerenswaardig doelwit geweest voor koningen en vorsten. Tot 1830 heeft de stad daarom vele belegeringen en bezettingen, o.a. van Franse en Spaanse troepen, moeten doorstaan. In een dergelijke onrustige sfeer konden industriële bedrijven van betekenis zich niet ontwikkelen en beperkte het economische leven zich tot die tijd tot wat plaatselijke nijverheid en kleinhandel. De Belgische opstand van 1830 maakte zelfs aan deze beperkte economische activiteit een abrupt einde. Acht jaar lang lag Maastricht als een Nederlands eiland geïsoleerd binnen een vijandige omgeving. Handel met België was verboden en met de rest van Nederland onmogelijk.
Aan de Boschstraat ligt
de bakermat van de industriële ontwikkeling van Maastricht. In 1827
kocht de weduwe Regout-Nijsten, de moeder van Petrus Regout, het
pand Boschstraat 1303, strategisch gelegen tegenover de in het
voorgaande jaar geopende binnenhaven Bassin. In het woonhuis werd
een kristalslijperij gevestigd. Twee jaar later kocht Regout het
aangrenzende pand Het Rood Paard, waar hij in 1834 de eerste
stoommachine plaatste in zijn stoomglasfabriek. 1834 was ook het
jaar dat de Maastrichtse kooplieden toestemming kregen om uit België
grondstoffen en halffabricaten in te voeren. Vanaf ca. 1835 breidde het complex van glas-,
aardewerk-, spijker- en geweerfabrieken zich gestaag uit langs de
noordzijde van de straat. Aanvankelijk
produceerde Regout kommen en borden, gemaakt van zacht wit
aardewerk. Rond 1850 lukte het hem om het harde witte baksel van
Wedgwood te evenaren.
In 1878, het overlijdensjaar van Petrus Regout, werkten ca. 2500 mensen in de Regoutfabrieken, die een oppervlakte besloegen van 10 ha aan beide zijden van de Boschstraat. In de jaren 1930 en 1940 veranderde het aanzien van de straat sterk door de bouw van het Eiffelcomplex en de bijbehorende tunnelovens, waarvoor de rij karakteristieke, witgesausde huizen langs de Boschstraat (inclusief het eerste woonhuis van Petrus Regouts) moest verdwijnen. Petrus Regout is en blijft een 'eenmanszaak', de oprichter is de baas. Alle vijf zonen werken echter vanaf hun 16e of 18e mee in de fabriek: Pierre (Petrus Alexander) kristal en glasfabriek, Eduard grondstoffenbeheer en faiencerie, Louis ovens aardewerkfabriek, decor en glazuurafdeling en aardewerkverkoop, Eugène technische dienst en Gustave in de slijperij.
De firmanaam waaronder de aardewerk- en kristalproducten op de markt werden gebracht luidde achtereenvolgens: tot 1870 Glas- en Aardewerkfabriek Petrus Regout, van 1870 tot 1879 Firma Petrus Regout, 1879 tot 1899 C.V. (Commanditaire vennootschap) Petrus Regout. In 1899 werd de naam gewijzigd in N.V. Kristal- Glas- en Aardewerkfabrieken de Sphinx v/h Petrus Regout. Deze benaming bleef ongewijzigd tot 1958, ofschoon de kristalproductie in 1925 werd ondergebracht in een aparte vennootschap, de N.V. Kristalunie. In 1958 wordt het concurrerende bedrijf N.V. Céramique, dat in 1851 in Wijck, aan de overzijde van de Maas, werd opgericht door de twee Belgische ondernemers Nicolas Winand Clermont en zijn zwager Charles Chenaye, samengesmolten met de “Sphinx”. Het bedrijf heet voortaan N.V. Sphinx-Céramique met in 1959 ter gelegenheid van zijn 125 jarig bestaan de toevoeging van het predicaat “Koninklijke”. De familie Regout behoudt het beheer over de totaliteit der bedrijven. In de twintigste eeuw kent de Sphinx een buitengewoon succesvolle ontwikkeling. Over de hele wereld kan men zijn aardewerkserviezen vinden en op de gebieden van tegels en vooral van sanitair is het bedrijf één van de drie voornaamste Europese fabrikanten. In spitsperiodes verschafte het bedrijf werk aan meer dan 4.500 werknemers. In 1968 neemt de Sphinx in België de SA Manufactures Céramiques van Hemiksem en van Dyle over. In 1969 valt het doek voor de productie van de aardewerkserviezen. Het succes van de tegels en sanitairproducten trekt de aandacht van de Engelse groep Reed International die in 1974 een openbaar bod uitbrengt op de gezamenlijke bedrijven, 140 jaar nadat Petrus Regout zijn eerste bedrijf opzette. In 1986 worden de aandelen Sphinx naar de Amsterdamse beurs gebracht. Het fabrieksterrein in Wijck van de voormalige SA Céramique wordt in 1988 aan de Stad Maastricht verkocht. Ten slotte, nadat ook de Zweedse groep Gustavberg was ingelijfd en de tegelproductie was afgestoten, komt de Sphinx, nog altijd actief in de productie van sanitair, in 1999 in handen van de Finse groep Sanitec. De historische fabriek van de Sphinx aan de Boschstraat sluit definitief zijn poorten op 31 december 2006. In 2007 verplaatste het bedrijf, sinds 1960 Koninklijke Sphinx geheten, haar activiteiten van de Boschstraat naar een gloednieuwe ultramoderne fabriek ten noorden van Maastricht, op het industrieterrein Beatrixhaven, de productiefaciliteiten worden hier ondergebracht die tot ieders grote verrassing al heel snel weer wordt ontmanteld. De productie, inclusief machines en inventaris, wordt verplaatst naar Zweden. Voor de voormalige fabrieksgebouwen aan de Boschstraat zijn in het kader van het Plan Belvédère nieuwe bestemmingen ontwikkeld, maar door de economische crisis is de uitvoering hiervan vertraagd. Aan het einde van dit twee-eeuwenlange succes blijft in Maastricht niet meer over dan een verkoopkantoor met het embleem van de Sphinx op de deur. Maar de stempel van Regout op de Boschstraat zal blijven voortleven, want de gemeenteraad van Maastricht besliste dat een van de belangrijkste rotondes in het nieuwe woon- en winkelcentrum Regoutplein zou heten. Ook het Belgische verleden werd niet vergeten en zo ontstond het Plein der Belgen. Helaas is dit tot op de dag van vandaag niet gebeurt.
Weinig fabrieken die in Maastricht zijn/waren gevestigd houdt de Maastrichtenaren zo in hun ban dan de Sphinx, vooral de eigenaren zijn geprezen en tegelijkertijd verguisd. Bij menig oudere Maastrichtenaren ligt dit zeer gevoelig. Het feit is wel dat de Sphinx een gigantisch aandeel heeft gehad in de geschiedenis van en aan de Maastricht van vandaag. |
||
Dompelen in de verniskuip 1925, verniskuip, vormer met jigger 1930, vormer met jolly 1930. Bron GAM collectie SPHINX, SHCL | ||
Petrus Dominicus Laurentius Regout 1801-1878 | Thomas Dominicus Regout 1805-1862 | |
Standbeeld Petrus Regout | Cité Ouvrière / Menschenpakhuis | |
Chronologische opsomming familie Regout van de opeenvolgende tijdperken door Stichting Regout. | ||
Tijdens het speuren naar meer informatie op het grote internet kwam ik deze site tegen: Onder de Titel 'op stap met Regout' staat op de site van Stichting Hippo Mobiel Erfgoed dit mooi geschreven artikel met prachtige foto's van familie Regout gaat vooral over hoe ze hun vrije tijd doorbrachten, hun rijtuigen, koetsiers en paarden. Van kasteel Vaeshartelt tot Villa Wyckerveld en Canne. Ik ben dan ook blij met de toestemming om een link en een foto te plaatsen naar dit prachtig artikel. Veel plezier. Foto links de kleinkinderen van Petrus regout en Gonneke Hoeberechts (1798-1878) groeiden op Kasteel Vaeshartelt op met ezels- en ponywagen. Links de jongens, rechts de meisjes. Voor artikel klik op de foto links of op deze LINK ! |
||
Werk en zorg :
De arbeiders in de
fabriek hadden het zwaar: lange werkdagen (twaalf uur was heel
gewoon), nauwelijks vrije tijd, weinig loon. Het gemiddelde was zo'n
gulden per dag. Ter vergelijking: een gewone witte koffiepot van
Regoutaardewerk kostte in de winkel 55 cent. 'Het Kinderwetje van Van Houten uit 1874 is de eerste wet die in Nederland een einde moest maken aan kinderarbeid. De wet verbood kinderen tot 12 jaar in fabrieken te werken. Tot aan de invoering van deze wet, was kinderarbeid in Nederland heel gebruikelijk. De industriële revolutie en de armoede maakte dat er veel voorstanders van kinderarbeid waren. De tegenstanders van kinderarbeid hadden politiek minder invloed. Toch lukte het de tegenstanders in 1874 de kinderwet van Van Houten aangenomen te krijgen. Deze wet was bedacht door het liberale kamerlid Samuel van Houten, wat opmerkelijk was omdat de liberalen wel voor kinderarbeid waren. Doordat uitvoering van de wet nauwelijks gecontroleerd werd, ging het inzetten van jonge kinderen in de fabrieken in de praktijk overigens gewoon door. In 1901 kwam er door de leerplicht wel een eind aan kinderarbeid. Deze wet verplicht kinderen van 6 tot 12 jaar onderwijs te volgen. De leerplichtwet werd maar net aan genomen met 50 tegen 49 stemmen'. |
||
Triangelkamer, decorafdeling, decorschilders 1930, drukkersatelier 1930. Bron GAM collectie SPHINX | ||
Geüpload 03 oktober 2007 Een drieluik over de 'aardewerkhistorie'. De documentaire geeft een duidelijke beeld van het verleden, heden en toekomst van de aardewerkindustrie in Nederland |
||
Links geüpload in 2011 door Max van Even
een professionele film eventueel te verkrijgen op DVD. Rechts geüpload januari 2016, een zeer mooie compilatie over de geschiedenis van de keramiek-industrie in Maastricht vanaf 1834. Aandacht voor Regout, Sphinx, Mosa, Kristalunie. Enz. Met dank aan Brour00 |
||
Chronologische volgorde SPHINX:
1826/1827
1838
najaar,
Oprichting Kristal- en Glasblazerij en -slijperij, enerzijds omdat
de aanvoer van halffabricaten door Belgische tegenwerking stagneert
en anderzijds door de ongunstige handelspolitiek van Nederland,
waardoor het in 1826/27 gestichte slijperij-trafiekje dreigt weg te
kwijnen. 1886 werden er per maand zo'n 400.000 borden geproduceerd. Om niet te spreken van de duizenden kopjes, schotels, dekschalen en vazen in tientallen modellen.
1888
Begin tegelfabricage.
1903
Start sanitairfabricage.
1960
Overname van aardewerkfabriek ‘De Toekomst’ in Oosterhout (N.B.).
Toetreding Novoboch S.A. in België, producent van keramisch
sanitair.
Verzelfstandiging van B.V. Filtropa te Maastricht.
Oprichting van een nieuwe fabriek van Koralle in Poznan, Polen, voor
de productie van artikelen uit de middelste en lage prijsklassen. 2008 Sphinx Regels failliet 2009 Bekend gemaakt dat de productieactiviteiten van de Koninklijke Sphinx BV per 2010 volledig uit Maastricht zal verdwijnen. De productie wordt door de nieuwe eigenaar Sanitec verhuisd naar Zweden. 2010 De beroemde Italiaanse ontwerper Antonio Citterio ontwerpt douchewanden voor Sphinx. 2011 Sphinx komt met het Rimmfree wandcloset, een toilet zonder spoelrand voor meer hygiëne. 2012 Het bedrijf wordt omgedoopt tot BV DE SPHINX MAASTRICHT en verkoopt naast Sphinx, ook de merken Keramag Design en Koralle. 2015 Sanitec wordt overgenomen door Gerberit Group, waar B.V. DE SPHINX MAASTRICHT vanaf dat moment deel uitmaakt. 2019 De Eiffel is nu The Student Hotel, het complex is geheel verbouwd in een Hotel en woningen. Het Brikkegebouw wordt verbouwd door Blanche Dael en rest van de Sphinx is nu Loods 5 een groot meubelconcern, men combineert oud en nieuw, de sfeer van weleer is nog te voelen. 2020 De merknaam Sphinx wordt definitief historie. Het beroemde logo verdwijnt van alle toiletpotten en wastafels. Vanaf 1 april 2020 gaan de keramiek- en meubelseries de merknaam GEBERIT dragen die al sinds 2015 eigenaar is van de Sphinx. |
||
Vullen rondoven 1920, garneerder, fileerster aan het werk 1930, werken aan de verniskuip 1920, Bron GAM collectie SPHINX, SHCL | ||
Nog een aantal aanvullingen, deze kunt u elders
vinden op deze site,
|
||
Bron: website Sphinx, Mestreech Online, Stichting Regout, Bert Bartholomeus, Wikipedia, DBNL.Boek: Historische Encyclopedie Maastricht |