|
Wist Geer dat ? (Verboden stil te staan op de Servaabrug) |
... Het verboden was stil te staan op de St.Servaasbrug! Maar weten jullie wel dat het niet veel heeft gescheeld of de hele brug was afgebroken ! Het was vrij krap. De smalle stenen brug moest dagelijks een enorme bulk verkeer verwerken. Voetganger, tram Vélodipèdes, paard en wagens, handkarren. En alles in twee richtingen. Langzaam begonnen ook de eerste automobielen in het straatbeeld op te duiken waarmee de opstoppingen op de brug steeds erger werden. Een strenge politieverordening volgde: Links
houden, niet oversteken en verboden stil te staan op de trottoirs. De Aw Maosbrögk was een eeuw geleden (1900) de enige Maasoversteek, de brug met 7,50 meter breedte was een stuk smaller dan tegenwoordig. De stenen borstwering was al vervangen door een ijzeren hekwerk om de trottoirs zo breed mogelijk te maken; delen van dit hekwerk zijn nog terug te vinden elders in de stad. Per uur gingen er begin vorige eeuw 3540 voetgangers, 875 fietsers, 275 ‘voertuigen’ en 45 auto’s overheen.
Langzaam gingen stemmen op om de brug grondig aan te passen of een
nieuwe Maasoversteek te maken. Want behalve het verkeersprobleem was
de brug ook voor het water een flessenhals: de kleine bogen
belemmerde volgens critici een goede doorvaart en afvoer van het
water. De Maas was een eeuw geleden een rivier van extremen; in de
zomer stond het water soms zo laag dat je er doorheen kon waden, in
de winter kolkte de rivier vaak over. De discussies over de Sint
Servaasbrug waren bijzonder vurig: de ‘Maasbrug-quaestie’ was lange
tijd gesprek van de dag. Allerlei plannen werden gelanceerd,
ontwerpen voor verbouwing van de Aw Brögk of bouw van een Nuij Brögk.
Maastrichtenaar Victor de Stuers, grondlegger van de monumentenzorg
in Nederland, gruwde er van. “Die een greintje zin heeft voor
historie, voor kunst, voor een schilderachtig tafereel, zoo als geen
tweede stad van ons land aanbiedt, voelt een koude rilling door de
leden gaan bij de gedachte, dat daar ter plaatse een ijzeren kast
zou komen, stijf en onoogelijk zo als alle ijzeren bruggen zijn.” Het hele verhaal over de St.Servaasbrug vind je elders op deze site |