Hoeg Brök

(Hoge brug- Regenboogbrug)

De laatste aanwinst mbt bruggen is de Hoge Brug oftewel in het Maastrichts: de Hoeg Brögk ook wel de Regenboog brug, dit is een voetgangersbrug over de Maas.
In 2003 werd de brug gebouwd en deze verbindt de historische binnenstad van Maastricht met de nieuwe wijk Céramique die op de andere oever van de rivier ligt naast het stadsdeel Wyck.

Zaterdag 16 augustus 2003 werd de nieuwe fiets- en voetgangersoversteek dwars over de Maas gelegd tussen Plein 1992 en het stadspark. De omstandigheden waren ideaal. Een stabiele waterstand, veel zon en weinig wind.
Het was een spectaculaire operatie. Er was veel publiek, dat het imposante object op de Maas volgde. Drijvend op twee pontons werd de nieuwe brug naar de uiteindelijke plek gesleept, dit ging met ongeveer vijf meter per minuut.
De twee pontons werden getrokken door lieren die aan de oevers en de Kennedybrug waren bevestigd. Op plekken waar geen palen in de grond geheid konden worden stonden loodzware zandwagens als ankerpunten. Door het samenspel van acht kabels kon het transport heel nauwkeurig over de rivier gestuurd worden.
Alles liep volgens scenario, acht uur later was de skyline van Maastricht definitief veranderd.
Een impressie van deze spectaculaire operatie is te zien in een serie foto’s op de website van Paul Vroomen



De brug werd ontworpen door de Luikse architect René Greisch en won in 2004 de Staalprijs van de stichting Bouwen met Staal.

Om de scheepvaart niet nog meer te hinderen, bepaalde Rijkswaterstaat dat er geen pijlers in de Maas mochten komen. Daarom werd er gekozen voor een metalen boogbrug, waarvan het wegdek aan diagonaal gespannen kabels hangt met pijlers op de beide oevers van de rivier.
Vanwege de vereiste doorvaarthoogte zouden de opritten naar de brug dusdanig steil zijn, dat er gekozen is voor een 'luie trap'-constructie. Voor mindervalide zijn er liften aan beide uiteinden van de brug.


In het stadsdeel Céramique is de aanlanding van de brug op het Plein 1992 en aan de zijde van de binnenstad is er een aanlanding in het Stadspark (voor de Onze-Lieve-Vrouwewal) plus een afrit naar de Maasboulevard.

De 'luie trap' wordt niet door iedereen gewaardeerd, de treden liggen tekort of tever uit elkaar, je hebt bijna altijd problemen met op of het aflopen van de trap, ik vind het nemen van om en om één tree. twee treeën het makkelijkste. Maar het loopt niet echt prettig. In een artikel verwoord men: "Een prachtige brug om te zien is het zeker, maar in het gebruik bevalt hij minder". De nieuwe brug ligt tussen de J.F. Kennedybrug in het zuiden en in het noorden de 'Aw' oftewel de Sint Servaasbrug.

Naor Bove

De opening vond plaats op 18 december 2003.
De openingshandeling vond plaats bij de trap van de brug op Plein 1992 (Céramique), als onderdeel van de feestelijkheden werden de prijzen uitgereikt van de fotowedstrijd en gaat de foto-expositie in Centre Céramique van start.

De brug is bestemd voor voetgangers en fietsers, fietsers kunnen met de fiets aan de hand de trappen op/af lopen; op het brugdek kan gewoon weer worden gefietst. Voor voetgangers zijn aan beide zijden van de brug behalve trappen ook liften aanwezig.

Feestelijke opening.
De officiële opening van de brug wordt verricht door de staatssecretaris van VROM, de heer Pieter van Geel. Deze heeft om 17.00 uur met een feestelijke handeling de brug geopend. Vanaf ongeveer 17.20 uur was de brug toegankelijk voor publiek.


Herinneringsbord.
Ter gelegenheid van de opening van de brug is een herinneringsbord gemaakt in een oplage van 2003 stuks. Dit bord is tijdens de feestelijke opening gratis uitgereikt bij de Stadsbaliebus op Plein 1992/de Ruiterij.

Wist u dat:

  • De 'boog-tui-brug' is ontworpen door ingenieur René Greisch uit Luik. Deze architect heeft onder  andere ook de brug bij Lixhe/Lanaye (ten noorden van Visé) ontworpen.

  • René Greisch is in 2000 overleden.

  • De brug overspant in totaal 164 meter zonder tussenpijlers in de Maas.

  • De totale lengte van de brug is 261 meter.

  • Het brugdek voor deze brug wordt in twee delen van elk 82 m op pontons van Krimpen aan den IJssel in 48 uur naar Maastricht getransporteerd, waar ze worden afgemeerd aan de westoever van de Maas tussen de spoorbrug en de Wilhelminabrug.

  • Bij een normale waterstand hangt de brug circa 10 meter boven de Maas.

  • Het hoogste punt van de boog bevindt zich 16 meter boven het brugdek.

  • De brug is 7,2 meter breed.

  • De aanleg van een brug tussen Céramique en de binnenstad is al in 1988 opgenomen in het masterplan voor de nieuwe wijk Céramique.

  • In de stedenbouwkundige visie van Jo Coenen, supervisor van het Céramiqueproject, "brengt de brug een schakel tot stand tussen de verschillende stadsdelen, waardoor een harmonische en kwalitatieve uitbreiding van de stad Maastricht zal worden bevorderd".

Naor Bove

Bron:  www.destadmaastricht.com, Paul Vroomen , foto's MestreechterSteerke.

eine terök