De laatste aanwinst mbt bruggen is de Hoge Brug oftewel
in het Maastrichts: de Hoeg Brögk ook wel de Regenboog
brug, dit is een voetgangersbrug over de Maas.
In 2003 werd de brug gebouwd en deze verbindt de
historische binnenstad van Maastricht met de nieuwe wijk
Céramique die op de andere oever van de rivier ligt
naast het stadsdeel Wyck.
Zaterdag 16 augustus 2003 werd de nieuwe fiets- en
voetgangersoversteek dwars over de Maas gelegd tussen
Plein 1992 en het stadspark. De omstandigheden waren
ideaal.
Een stabiele waterstand, veel zon en weinig wind.
Het was een spectaculaire operatie. Er was veel publiek,
dat het imposante object op de Maas volgde. Drijvend op
twee pontons werd de nieuwe brug naar de uiteindelijke
plek gesleept, dit ging met ongeveer vijf meter per
minuut.
De twee pontons werden getrokken door lieren die aan de
oevers en de Kennedybrug waren bevestigd. Op plekken
waar geen palen in de grond geheid konden worden stonden
loodzware zandwagens als ankerpunten. Door het samenspel
van acht kabels kon het transport heel nauwkeurig over
de rivier gestuurd worden.
Alles liep volgens scenario, acht uur later was de
skyline van Maastricht definitief veranderd.
Een impressie van deze spectaculaire operatie is te zien
in een serie foto’s op de website van
Paul Vroomen
De brug werd ontworpen door de Luikse architect René
Greisch en won in 2004 de Staalprijs van de stichting
Bouwen met Staal.
Om de scheepvaart
niet nog meer te hinderen, bepaalde Rijkswaterstaat dat
er geen pijlers in de Maas mochten komen. Daarom werd er
gekozen voor een metalen boogbrug, waarvan het wegdek
aan diagonaal gespannen kabels hangt met pijlers op de
beide oevers van de rivier.
Vanwege de vereiste doorvaarthoogte zouden de opritten
naar de brug dusdanig steil zijn, dat er gekozen is voor
een 'luie trap'-constructie. Voor mindervalide zijn er
liften aan beide uiteinden van de brug.
In het stadsdeel Céramique is de aanlanding van de brug
op het Plein 1992 en aan de zijde van de binnenstad is
er een aanlanding in het Stadspark (voor de
Onze-Lieve-Vrouwewal) plus een afrit naar de
Maasboulevard.
De 'luie trap' wordt niet door iedereen gewaardeerd, de
treden liggen tekort of tever uit elkaar, je hebt bijna
altijd problemen met op of het aflopen van de trap, ik
vind het nemen van om en om één tree. twee treeën het
makkelijkste. Maar het loopt niet echt prettig. In een
artikel verwoord men: "Een prachtige brug om te zien is
het zeker, maar in het gebruik bevalt hij minder". De
nieuwe brug ligt tussen de J.F. Kennedybrug in het
zuiden en in het noorden de 'Aw' oftewel de Sint
Servaasbrug.
Naor Bove |