|
Maasmolen |
De Maasmolen of Molen van Franquinet:
Wat vind ik het jammer dat deze molen is afgebroken, ik ken hem alleen van verhalen en van foto's. Wat een schitterend gebouw was het. Vanaf 1868 was men in Maastricht het een na het ander aan het afbreken, net als de poorten, torens en het kanaal moest ook de Maasmolen verdwijnen. De gemakkelijkste weg was afbreken. En dat gebeurde in 1895. In 1878 bleek dat het kanaalsysteem rondom Maastricht niet meer voldeed aan de op dat moment geldende vervoerseisen. Door de opkomst van de steenkoolmijn ontstaat er de behoefte aan meer oostelijke gelegen vaarweg. het belang van de Maas als vaarroute wordt daadoor groter. Het besluit werd genomen in 1884 werd het besluit genomen om het Sint Antonius eiland en de Maasmoleneilanden af te graven. De planning was: 1890 verdiepen en opschonen van de Maas. Hierdoor kwam het waterpijl lager te liggen hetgeen het varen onder de oude Maasbrug door gemakkelijker maakte. 1895 kanalisatie van de Maas, 1895 afgraven Maasmolen eiland, 1895 afgraven van het Sint Antonius eiland.
|
|
Voldoende water in de Maasgeul | Maasgeul staat bijna droog. |
Molendatabase nr. 447 - Techniek: graanmolen, onderslagrad onder het gebouw, dubbel maalwerk.
In 1705 kreeg Mathieu Dubien toestemming
een vaste dubbele korenmolen boven de watergeul op de Westoever te
bouwen. In 1814 werd de onregelmatige watertoevoer op illegale wijze opgelost door een soort damwand te bouwen die een groter deel van het water door de geul dwong. Omdat de scheepsvaart hiervan veel last had werden Loisel stevig op de vingers getikt.
Tijdens de Belgische opstand (1830-1839) kreeg de garnizoenscommandant het benauwd door het potentiële gevaar dat deze molen zo vlak onder de vestingwal vertegenwoordigde en begon te zoeken naar mogelijkheden de situatie ter plekke onder controle te krijgen. Met de Fransen was echter elk contract of voorwaardestelling verdwenen en er bleef de overheid niets anders over dan het de bezitters zo moeilijk mogelijk te maken. Die doen iets terug door in 1847 een forse schadevergoeding te vragen door de ondervonden nadelen van de aanleg van het Kanaal Luik-Maastricht. n het midden van de 19e eeuw werd de vennootschap Dubois - Lemaire opgericht.In deze hoedanigheid vroegen zij in 1854 aan het provinciaal bestuur toestemming om de molen geheel voor de verwerking van tarwe in te richten. In 1859 werd bovendien toestemming gevraagd voor het leggen van een stoommachine, die in een nieuwe aanbouw aan de linkerzijde van de molen werd geplaatst. Later werd de molen door de firma Franquinet - Lemaire & Cie geëxploiteerd. |
|
Maasmolen gezien van de Kesselskade | Tuinen van de Maasmolen |
Gelijktijdig
werd de molen voorzien van stoomkracht. In 1860 verscheen dan
eindelijk een Franquinet ten tonele als mede-eigenaar: Guillaume D.F.
Franquinet die tevens consul voor België
was. Hij werd vennoot naast nog steeds overwegend Belgen.
In 1870 droegen de erven Dubois hun aandeel in de onderneming
over aan de firma Franquinet-Lemaire & Cie,
Het volgende jaar werd aan de
linkerzijde van de molen een nieuw huis gebouwd, dat waarschijnlijk
voor een personeelslid bestemd was.In 1888 werd een naamloze
vennootschap opgericht waarvan de akte 22 juni notaris mr. Jozef
Willem Hubert Haenen passeerde.
In 1893 waren bij de
Nederlandse overheid de plannen gerijpt voor de kanalisatie van de
Maas. In die plannen werd de helft van het St.Anthoniuseiland / De
Kleinen Green weggegraven en de geul tussen dat eiland en de
oostoever gedempt. Het Kleine Green werd helemaal weggegraven,
waardoor een brede bedding voor de Maas zou ontstaan. Een verzoek
van de directie om de molen te mogen moderniseren werd afgewezen. In
plaats daarvan stelde de Nederlandse overheid voor de molen voor ƒ
100.000,- te kopen. Er
vonden besprekingen plaats tussen de hoofdingenieur van de
waterstaat in het 7e district Philipe Willem van der Heyden, de
commissarissen en de directeur. Deze besprekingen resulteerden in
een overname door de Staat der Nederlanden voor een bedrag van
100.000 gulden, waarvan de koopakte op 24 juni 1893 in 's-Gravenhage
werd goedgekeurd.
De directie kocht met het vrijgekomen geld van de erven Straetmans de reeds bestaande stoommeelfabriek aan het Bassin en zette daar de werkzaamheden voort. Tijdens de Eerste Wereldoorlog staakte de directie, met nog steeds enkele Franquinets erin, de productie en verkocht de gebouwen aan de NV Maastrichts Veem. |
|
|
|
Maasmolen met woonhuis gezien van de Maas | Plattegrond situatie voor 1895 |
Bron: Molendatabase, Theo Bakker, MestreechOnline, Zicht op Maastricht, HEM, Foto's: Tibaert, Theo Bakker, Limburgs Erfgoed. |
|