|
't Mooswief |
|
|
Wist u dat ? Sjo Koch meldt via facebook: Wat de meeste Maastrichtenaren (nog niet) weten. Het was begin 50er jaren. Tant Merie Koch, de jongste zuster van mijn opa, stond, van jongs af aan, achter de groenten en fruitkraam van haar moeder, op de markt in Maastricht. Toen zag ze een man op afstand staan en die hield haar lange tijd in de gaten. Deze man kwam op haar af en vroeg of hij haar mocht tekenen. Dat mocht. Hij bleek achteraf de kunstenaar Charles Vos te zijn, die een ontwerp maakte voor het standbeeld van De Mooswief op de markt. Tant Merie is in 2004 gestorven en was bijna 100 jaar. Sjo bedankt voor het geweldig verhaal. |
|
Foto pop Mooswief weblog Zwanie klik op de foto. |
|
De geschiedenis van het Mooswief, verteld door Jan Janssen op facebook: Zo vlak voor de carnaval is het goed om iets te schrijven over de meest besproken en bezongen vrouw van Maastricht, namelijk 't Mooswief. Waar komt ze vandaan en wie is het eigenlijk? Wat moeten we met dat mens en waarom die verering voor iemand die we nauwelijks kennen. Ik probeer het - dit Maastrichtse mysterie - hier uit de doeken te doen. Carnavalsfiguur: Het Mooswief is een carnavalsfiguur. Deze dame verzinnebeeldt namelijk de vruchtbaarheid. Ze biedt namelijk de vruchten van het land aan en daarin schuilt de oerfunctie van het carnaval. Carnaval is het feest van het lengen van de dagen (het nieuwe licht) en door het lengen van de dagen komt het land weer tot leven en brengt het vruchten op, de groenten. Het Mooswief is dus de boodschapper van het nieuwe leven. daarnaast staat het Mooswief bekend als commentator op alles wat in de stad gebeurt en in het bijzonder in het stadhuis. Zij heeft vaak het nieuws uit eerste hand en kleurt dat nieuws door het te voorzien van eigen commentaar, gewild of ongewild. Het Mooswief is een criticaster en is de verzinnebeelding van het volk van Maastricht. In de beginjaren wordt 't Mooswief op carnavalszondag door de boeren en boerinnen uit Bosscherveld naar de stad gebracht. Deze traditie houdt echter geen stand en wordt overgenomen, tot op de dag van vandaag, door de carnavalsvereniging van de wijk Sint Pieter, de Mosasaurusse. De damesafdeling van deze carnavalsvereniging heet dan ook de Mooswiever vaan Sint Pieter. Op zondagmorgen wordt door de Mooswiever traditiegetrouw een mand vol groenten aangeboden aan de stadsprins, een mand boordevol met vitaminen om het carnaval gezond door te komen, 't Mooswijfke, de eega van de prins van de Mosasaurusse, mag als dank een schot lossen op het Momuskenon.
Veel bezongen vrouw: Wellicht is geen andere vrouw in Maastricht zo vaak en hartstochtelijk bezongen als het Mooswief. 'Veer zien de kinder vaan 't Mooswief' is zo'n adoratie en maakt van 't Mooswief een van de oermoeders zoals de Noorse godin Freya. In 2003 zongen we ' is 't Mooswief neet te zwoer veur oppe Vriethof?' en in 't jaar 2004 zong Maastricht 'Iech bin verleef op 't Mooswief'. En dit jaar (2013) tot slot zingt iedereen 'eindelijk bin iech d'n trompettist bij 't Mooswief um 12 oor 's nachts'.
De groentekrans, een bijzondere eer: 't Mooswief houdt niet van een bloementje. Om die reden wordt het Mooswief geëerd met een groentekrans. Op carnavalszaterdag arriveert de stadsprins met de trein in de stad en eer hij de macht overneemt in het stadhuis gaat hij eerst en vooral naar naar het Mooswief en eert haar met het omhangen van de groentekrans. Ter ere van haar en van dit heugelijke moment wordt het Maastricht Volkslied gespeeld.
't Mooswief en Jan Pieter Minckeleers: Vaker is er sprake geweest van een onduidelijk verbond tussen het Mooswief en Jan Pieter Minckeleers. Beide beelden staan op de markt en houden het gebeuren in en rond het stadhuis in de gaten. Een tweespraak tussen deze twee figuren is vaker, op hilarische wijze, op toneel uitgevoerd. Bij de laatste renovatie van de Markt is het beeld van Minckeleers korter bij het Mooswief geplaatst. De vraag is nu: zouden die twee toch iets hebben met elkaar?
Het beeld: Het beeld van 't Mooswief - gemaakt door Charles Vos- werd in 1953 op de Markt geplaatst. De toenmalige regerende stadsprins Jaques Chappin van 1954 onthulde het beel dop carnavalszaterdag, vlak voor de machtsovername. Het vond direct een plaats in de harten van de Maastrichtenaren. Om het beeld was een fonteinbak gerealiseerd. Uit bronzen vissen spoot het water in de bak. Het publiek op de Markt maakte de fonteinbak echter tot een afvalbak en daardoor heeft men de fonteinenbak, jammer genoeg gedempt.
De pop: OP carnavalszondag wordt op het Vrijthof een grote pop, voorstellen het Mooswief, door de stadsprins in een paal gehesen. Zolang het Mooswief in top hangt is het carnaval en klokslag 12.00 uur op dinsdagavond wordt het Mooswief omlaag gehaald en levert de stadsprins zijn muts en scepter in bij de president van de Tempeleers en is carnaval weer verleden tijd. De pop heeft een van riet gevlochten lijf, gemaakt door Charles Roex uit Stokkem. De kop, de armen en de benen zijn gemaakt door kunstenaar Frans Witte, Jo Teheux heeft de kleren ontworpen. De hijsconstructie is bedacht door oud stadsprins Peter d'n Ierste. In de kleren van het Mooswief zit 44,43 meter stof verwerkt. Elk jaar worden de kleren van het Mooswief door Esther Zeguers gestreken en oud stadsprins Peter Schrijen kleedt de pop aan op de vrijdag voor het carnaval zodat het Mooswief er weer proper bij hangt.
De brand, Tijdens het carnaval van 1984 hebben onverlaten de pop van het Mooswief in brand gestoken. Maastricht en met name stadsprins Jean d'n Twiede waren in shock. In 1985 werd door de stadspring Jef d'n Ierste het nieuwe en huidige Mooswief gepresenteerd. Jan Janssen bedaank veur dit sjoen stökske historie. |
|
't Mooswief Boe kump ze eigelek vandan? Greuntevrouwlui, de Mooswiever genump, brachde vreuger moos wat op 't land greujde nao de merret. De mooswiever kaome vaan St.Pieter. Dao waore ouch mooswiever die wat vaan aander plaotse aof kaome. Wat veur 'n historie heet 't Mooswief op de Merret? In 1952 vörmde ziech e comité, wat ziech es doel stèlde um e monumint te laote make vaan e typisch Mestreechse merretvruike. Daankzij de spontane mètwèrking vaan de merretbewoeners en merretverköpers waor 't al in 1953 meugelek um euver te goon tot plaotsing vaan 't monumint. Wie gezag is 't Mooswief de patrones vaan de Mestreechter Vastelaovend. Edere zaoterdag véúr de Vastelaovend bringe de Tempeleers en zienen Hoeglöstegheid hulde aon 't Mooswief door 'ne krans vaan veers moos um de sjowwers te lègke. Vaan 't steine beeld op de Merret heet me in de loup der jaore 'n póp gemaak die wat op Karnevalszoondeg, nao de èlf kenonssjeute, weurt opgehaange op 't Vriethof. Op Vastelaovendsdinsdag um twelf oor weurt eus Mooswief weer umlieg gehaold. Meinege Mestreech liet e träöntsje en geit nao hoes. 't Is sjoen gewees...Mooswief adie...tot de koumende Vastelaovend! |
|
Ut Mooswief, mijn herinnering zie ook de foto links, een zakje friet bij Friture Reitz en lekker opeten onder de 'bescherming' van 'ut Mooswief' op het randje van de fontein samen met de duifjes. Iedere waterspuwer stelt een dier voor wat men op de markt kon kopen, duiven, eend, konijnen. | |
Bericht uit de Dagblad de Limburger, door Vikkie Bartholomeus 29-12-2018 ’t Mooswief krijgt een nieuw jurkje..
Ze draagt al bijna dertig jaar hetzelfde jurkje
met een schort en omslagdoek. Maar de outfit van ’t Mooswief is na
al die jaren carnaval in weer en wind tot op de draad versleten.
De ontwerpen zullen rond carnaval te zien zijn in diverse etalages in de binnenstad.
|
|
Naor Bove Bron: website Charles Vos, MaastrichtOnline, Wikipedia, Facebook Sjo Koch, Foto: John Kerkhofs (muv de zwartwit foto's), Pop Mooswief, Zwanie weblog . |
|