Museum
Aon 't Vriethof (voormalig Spaans
Gouvernement)
Oud en nieuw of antiek en modern, gaat dat samen!
In het geval van
het Museum Aan het Vrijthof oftewel het voormalige Spaans
Gouvernement is dit zeer zeker het geval, op een regenachtige
dinsdagmorgen ben ik op bezoek gegaan, wat een
metamorfose heeft dat gebouw ondergaan. Een aantal jaren geleden heb ik het
voormalig Spaans Gouvernement
bezocht in de kerstsfeer, het was klein maar gaf een uitstekend tijdsbeeld
van Maastricht. Na een totale verbouwing van 14 maanden heeft
men de deuren gelukkig weer geopend voor het publiek,
je komt binnen via een totale nieuwe
entree met een mooie poort vervaardigd en ontworpen door Appie Drielsma. De kosten
van de totale verbouwing, een slordige ZES
miljoen. Bij elkaar gesprokkeld door oa Directeur/conservator
Monique Dickhaut, hoofd
fondsenwerving Marjon Fransen en voorzitter Camille Oostwegel. Een
prachtig resultaat die een verrijking is voor Maastricht. Het museum
aan het Vrijthof die zoals mevr. Dickhaut het prachtig
verwoord "Het verhaal van Maastricht is het verhaal van een stad die
de laatste 500 jaar heeft bewezen een stad van artisans te zijn.
Creatieve ondernemers, die in de geest van hun tijd met verfijnd
vakmanschap de stad hebben gekenmerkt'.
Het gebouw is op zich een highlight, Het Spaans
Gouvernement, het achterhuis aan de Papenstraat en de hoek met de
bank werden in de 16e eeuw gebouwd als 'prima porta', het eerste
huis aan de claustrale singel rond de Sint Servaas. In later tijden
raakten de verschillende onderdelen van het complex gescheiden maar
nu zijn het 16e eeuwse Spaans Gouvernement en het 18e eeuwse weer
samengevoegd en tot een geheel gemaakt met behulp van de nieuwe,
transparante overkapping. Het dak is gemaakt van een door NASA
ontwikkeld, helder kunststof en is duurzaam, eigentijds en heeft
bijzondere architectuur opgeleverd. Het zorgt voor een atmosfeer
alsof je buiten bent. De monumentale buitenruimte is zo min mogelijk
aangetast. |
|
|
|
Appie Drielsma |
Court met tegeltjes |
St.Janstoren |
Appie Drielsma:
De reeks van 21
portretbustes, maskers en
geabstraheerde koppen in brons en
aluminium, reliëfs in aluminium, een
reliëf in brons en het model van de
poort van de Sint-Servaasbasiliek
geven samen een goed beeld van het
rijke oeuvre van Appie Drielsma.
Appie
Drielsma, de man die ook de deur van
St.Servaas heeft gemaakt en
geplaatst in 1990 en de poort van
het Museum aan het Vrijthof.
Ik was onder de indruk van de
opstelling van het museum, de
Maastrichtenaar is erg betrokken bij
het museum, dat zie je aan de 575
tegeltjes
(nog
steeds te bestellen) met
de persoonlijk boodschap bij
binnenkomst in de hal waar ook het
geheel nieuwe Grand Cafe Maastricht
Soiron is gevestigd.
Bij binnenkomst
krijg je een plattegrond, uitleg en
een soort kastje met RFID
techniek, deze is om de
multimedia programma te starten in
de verschillende ruimtes, het gebouw
reageert als het ware op je
aanwezigheid. De verlichting gaat
aan en uit, stemmen spreken je
rechtstreeks aan en projecties
starten.
Een
minpunt is als je met meerdere
mensen in dezelfde ruimte staat, dan
kan de uitleg door elkaar gaan. Maar
dan wacht je even, er is genoeg te
zien.
|
|
|
|
Mondjeskop |
Miles Davis |
Doorkijkkop |
Het
museum heeft tijdens mijn bezoek een
sjieke tentoonstelling genaamd 'Duurzame Glans; Maastrichts
zilver', De tentoonstelling omvat circa 200 zilveren voorwerpen
die in de loop van de achttiende eeuw zijn vervaardigd door
Maastrichtse zilversmeden. Een
lange, royaal gedekte tafel vormt het stralende middelpunt van
de expositie. Daarnaast worden vele prachtige stukken
gegroepeerd rond prikkelende thema’s als ‘imponeren & beleggen’,
‘trends & serieproductie’ en ‘producenten & consumenten’.
Hiervoor kan Museum aan het Vrijthof putten uit de eigen
collectie die sterk is toegespitst op het Lodewijk XVI-tijdperk,
maar ook een beroep doen op tientallen stukken in particulier
bezit. Gezamenlijk tonen deze stukken een breed beeld van het
Maastrichts gebruikszilver van de achttiende eeuw.
De tentoonstelling
wordt in nauwe samenwerking met Stichting Kerckhoffs
Kunstnijverheidfonds (KKF) georganiseerd. Mooi vond ik
de foto's van de merktekens van de
stadstekens, de meestertekens en de
jaarletters van het Maastrichts
Zilver. Gedeeltelijke kunnen uitzoeken wat hiervan
de betekenis is, zoek u zelf de
bijbehorende Meester of Jaartal op deze site van
GZU over Keurmerken.
|
|
|
|
De Stadstekens |
De Meestertekens |
De Jaarletters |
|
|
|
Er wordt een mooi tijdsbeeld geschat van
achter naar voren, de kamer met porselein van Petrus Regout,
tekeningen van Phillippe van Gulpen en uitleg over Victor de Stuers
is mooi en leerzaam, van hieruit via de gang naar boven met aan de
muren belangrijke gebeurtenissen van Maastricht en hun bewoners. De
salon van Familie Bonhomme is mooi en rijk ingedeeld, via het bureau en
voorbeelden van Jean-Edmé Dufour
drukker, boekhandelaar, im- en exporteur. Deze Parijzenaar werd op
20 oktober 1766 ingeschreven als burger van Maastricht onder het
Cremerambacht. Negen jaar later kocht de Parijse drukker het
claustrale complex, bestaande uit het Spaans Gouvernement en de
panden aan de Jacobstraat en Papenstraat. Dufour bracht zijn
drukkerij, bestaande uit vijf houten drukpersen, onder aan de
Papenstraat, alwaar hij een breed scala aan Franstalige ‘verlichte’
boeken liet drukken voor de West-Europese markt. Dufour stond bekend
als een belangrijke im- en exporteur van in Holland gedrukte werken,
die via Straatsburg, Frankrijk werden binnengesmokkeld.
Hierna gaan we verder via de overloop met uitzicht op de court en worden
we door Sophie, zomaar een Zwitsers adellijk meisje die bij haar
oudtante in Maastricht logeerde gedirigeerd naar de Tefafzaal, waar
men getrakteerd wordt op een stukje Maastrichtse geschiedenis van de
adellijke familie van Graffenried.
Het multimediale programma komt hier geweldig
tot zijn recht en de kamer is schitterend, je waant je in een kamer
van de 18e eeuw.
Noa Bove |
|
|
|
Servies Petrus regout |
Tekeningen Phillippe van Gulpen |
Victor de Stuers |
|
|
|
Salon Familie Bonhomme |
Bureau Jean-Edmé Dufour |
Tefafzaal |
Vervolgens gaan we naar de Brabantzaal waar u Koning
van Spanje,Keizer van Duitsland en Hertog van Brabant Karel V
aantreft die tijdens zijn bezoek aan Maastricht logeerden in het
Spaans Gouvernement. Afgesloten wordt met een kamer vol eigentijdse
getuigen van 1451 t/m het jaar 2000, hier zijn mensen vertegenwoordigd
die belangrijk zijn geweest voor de geschiedenis van Maastricht, de
Musketier D'Artagnan tot en met de Markante Maastrichtenaar Math Hardy
alias 'De Ingel vaan Mestreech komen aan het woord. Nog verspreid in
de gangen van het museum zijn etalage 'schatkisten' aangebracht met
wapens, klokken en andere van Maastrichtenaren handen afkomstige
voorwerpen verspreid. |
|
|
|
Brabantamer |
Genius Loci |
Schatkisten aan de muur |
Afsluitend kun je nog wat drinken, eten bij Grand
Cafe Maastricht Soiron op de court. In het kort het Museum aan het
Vrijthof is een echte aanrader om te bezoeken, niet alleen de
toerist maar ook voor de Maastrichtenaar een confrontatie met
hedendaagse kunst en geschiedenis over onze favoriete plekje
op deze aarde, Maastricht. |
Noa Bove |
Bron, website
Museum aan het Vrijthof,
Mestreech Online, Foto's MestreechterSteerke |
Noot van
de webmaster: Ik haal en
krijg veel foto's van het internet hierdoor weet ik niet altijd of
er © copyright opzit,
of dat
deze vrij te gebruiken zijn, dus als je een foto tegenkomt waar je
denkt dat deze er niet hoort te staan, mail me dan even.
Opmerkingen, suggestie en ideeën zijn altijd welkom en kunnen in het
'gastebook' achtergelaten worden. |