Wist Geer dat ?

(Tramlijn Maastricht)

 

 

WIST JE DAT....

 

... het algemeen bekend is dat de veelbesproken tram waarvan de Raad van State de plannen voor heeft afgekeurd (2016) altijd in Maastricht heeft gereden, zie voor verdere info elders op deze site en op de site van Hennie Maes.

 

In de jaren 1900 dat de omnibus door de stad reed, maakte Maastricht ook kennis met de stoomtram. De stoomlocomotief was geheel met platen voorzien ten behoeve van de veiligheid van de passagiers en spelende kinderen. In samenwerking met de Belgische Trammaatschappij bouwde de stad een stoomtramlijn naar Kanne, waar zij aansloot op de lijn naar Glons. Projectleider was de jonge ingenieur Zoetmulder die het klaarspeelde de lijn tot Kanne in nog geen zes maanden aan te leggen. Er waren op Nederlands gebied 8 haltes ingericht, namelijk Boschpoort, Capucijnenstraat, Koninging Emmaplein, Brandenburgerplein, Cannerplein, Biesland, Nekum en het douanekantoor tegenover Chateau Neercanne. In 1894 begon de exploitatie die een deel van het door de scheiding van 1830 verloren gegaan Belgische achterland weer open moest leggen. Al snel volgden tramverbindingen naar Smeermaas-Maaseik (1898)  en naar Montenaken-Tongeren (1908) vooral de laatste was erg populair bij de bewoners van het Villapark en van de nieuwe wijk Blauw Dorp, die tot dan toe van elke vorm van openbaar vervoer verstoken   waren gebleven. Maar ook bij de overige Maastrichtenaren was de verbinding populair: de lijn liep immers over de Tongerseweg, zodat men de lange weg naar de Algemene Begraafplaats eindelijk niet meer te voet hoefde af te leggen. De eerste openstelling van de lijn leverde 7000 passagiers op, niet in de laatste plaats omdat die rond 1 november viel en veel mensen vanwege 2 november (Allerzielen) de begraafplaats bezochten. In de rijtuigen van de tram kon het bar koud zijn. Daarom stond er ’s winters meestal een potkacheltje in met een kolenbak, waarbij de passagiers zich konden warmen.

De Tram en rails zijn verdwenen, maar het cafe Halte du Tram en het vroegere station bestaan nog op het Koningin Emmaplein. Dat laatste deed toen dienst als club voor officieren van de Tapijnkazerne. In 1944 werd deze tramlijn dan ook gebruikt om een spoorverbinding aan te leggen tussen het goederenstation Boschpoort en de ondergrondse fabriek in de Cannerberg.

Stoomtram naar Kanne foto van site TransportnostalgieZuidLimburg Foto van rails langs Chateau Neercanne gevonden bij Heemkunde Canne vreuger, Kanne noe.
Foto van goederentrein op de Cannerweg gevonden op de site van Industriespoor.
'de Hollandse Statie' annex douanekantoor, foto van site TransportnostalgieZuidLimburg Bovenstaande foto is van 1944 cannerweg, Belgische arbeiders om de tramrails om te bouwen naar treinspoor. Bron Jacquo Silvertant.

Nao Bove

Aonvaank