Vandaag
19-03-2011 een artikel in de Limburger geschreven door Vikkie
Bartholomeus;
Over Zwarte Knaapjes en de Zilveren Vogel.
Het is kwart voor acht dinsdagmorgen 10 november
1930 als er een vreemd brommend geluid vanuit de lucht doordringt.
Net wakker knipperen tal van Maastrichtenaren met de ogen en staren
verbaasd naar boven waar "geheel onverwacht, licht glinsterend in
het zwakke licht der najaarsmorgenzon" de luchtreus Graf Zeppelin
nadert. Kapitein Ernst Lehmann stuurt zijn ruim 236 meter lange
luchtschip over de stad. "Uit het oosten kwam de zilveren vogel
satig aangezeild en vloog zoo laag dat de naam duidelijk te lezen
was", meldt het Vaderland een dag later."Voor ons
gevoel ongeveer boven het Vrijthof zwenkte hij sierlijk en verdween
langzaam. Heel Maastricht was uitgelopen, stond op daken en lag uit
de ramen. "Er werd vanuit het luchtschip gezwaaid".
De Graf Zeppelin maakte vanuit thuisbasis Friedrichshafen
een demonstratievlucht boven Limburg met de bedoeling de weg te
plaveien voor regelmatige lijndiensten. Boven de Groote Heide bij
Venlo werd post uitgewisseld. De postzak voor Nederland werd met een
parachute omlaag gelaten, de postzak voor Duitsland werd met een
haak vijftig meter omhoog getakeld naar het stilliggende luchtschip.
Daarna verdween de Graf Zeppelin richting Roermond, Echt, Sittard om
na een stop in Maastricht via Valkenburg weer naar Duitsland terug
te keren. Heel Limburg was in rep en roer. In Roermond wist volgens
de Limburg Koerier zelfs een man een biljet van honderd
gulden te stelen uit het postkantoor, dat onbemand was achtergelaten
omdat iedereen naar buiten rende om 'het vliegwonder' te
aanschouwen. Kapitein Ernst Lehmann zou na zijn Limburgse vlucht nog
wereldberoemd worden. Hij was het die in Amerika tragisch
verongelukte met de Hindenburg.
Noa Bove |
Zeppelin boven
Maastricht, 11 november 1930
De Graf Zeppelin
vervoerde die keer uitsluitend post, geen passagiers. Het luchtschip
werd gezien van Venlo tot Maastricht. De post werd bezorgd door een
postzak aan een parachute uit de cabine te gooien. De nieuwe post
ging aan een uitgeworpen kabel weer omhoog. In de krant staat een
foto waarop postbeambten op de hei bij Venlo bezig zijn met een
uitwisseling.
Dat het luchtschip over zou komen was bekend uit de krant, maar toch
werden velen overvallen door het ijselijk geraas, dat daarmee
gepaard ging. In Roermond maakte een koelbloedige dief in het
postkantoor gebruik van het feit dat iedereen naar buiten rende om
het schip te zien, het personeel incluis. Hij ging er vandoor met
een briefje van honderd (100!) gulden uit de onbewaakte kas, in die
tijd een kapitaal.
In Maastricht kwam de zeppelin aan op het moment dat - volgens de
krant - veel scholen en kantoren begonnen.
Elders wordt gesproken van kwart over negen 's morgens. Het zag dan
ook zwart van de mensen. Het luchtschip vloog over de Maas, een
tikkeltje afdrijvend naar het westen, en boog vervolgens af in de
richting van Aken. Het was de derde keer dat een zeppelin die stad
zou aandoen.
Het bericht uit Het Vaderland van zaterdag 10 oktober 1929 dat de
Graf Zeppelin post zou overbrengen van Amsterdam naar Maastricht
was inderdaad geen vooraankondiging voor de vlucht van 1930, maar
een onjuiste mededeling inzake de vlucht van 1929. De route die het
luchtschip zou volgen stond in grote lijnen al enkele weken vast en
was in de pers gepubliceerd. Limburg was daarbij niet genoemd.
De Graf Zeppelin kwam op zaterdag 10 oktober 1929 bij
Nijmegen de grens over, vloog over Utrecht naar Amsterdam, en
vervolgens naar Den Haag, Breda, 's-Hertogenbosch, Arnhem, Paleis
Het Loo in Apeldoorn (de koninklijke familie stond te wuiven op het
dak), Zwolle, Assen en Groningen. Vandaar ging het weer naar
Friedrichshaven in Duitsland. Er waren twintig voornamelijk
Nederlandse passagiers, die met naam en toenaam in de krant genoemd
werden. Zij betaalden per persoon zevenhonderd Duitse Marken voor de
veertien uur durende rondvlucht.
In 1929 heeft de Graf Zeppelin dus noch Maastricht, noch
Limburg aangedaan. Aan de toenmalige burgemeester van Maastricht,
mr. Van Oppen, heeft het niet gelegen. Toen hij de route van de
voorgenomen tocht boven Nederland vernam, stuurde hij de
gezagvoerder van de Graf Zeppelin een telegram met het
verzoek toch vooral 'Maastricht, de Mijnstreek en de meer noordelijk
gelegen grootere plaatsen van Limburg niet te willen vergeten.'. Het
mocht niet baten. De Graf Zeppelin berichtte de burgemeester
op zondag 11 oktober - een dag na het gebeuren - per 'radiogram'
beleefd, dat men 'wegens tijdgebrek' Maastricht niet had kunnen
aandoen.
Het lukte Van Oppen zoals gezegd in 1929 niet Limburg in een laat
stadium alsnog in het programma te krijgen, maar het is heel goed
mogelijk dat Van Oppens verzoek in 1930 leidde tot de vlucht van
Venlo naar Maastricht.
Het was nog niet zo gemakkelijk de drukbezette Graf Zeppelin
een derde maal naar Nederland te halen. De eerdere keren vielen in
augustus (luchtvaartshow, als dat tenminste is doorgegaan) en
oktober 1929. Een laatste maal volgde in 1932 (Rotterdam).
De Graf Zeppelin was in 1928 het 127e luchtschip dat van de
zeppelin-productielijn kwam. Het was een grotere en luxueuzere
versie dan de voorgaande exemplaren en had een druk vluchtprogramma
dat de bemanning over de gehele wereld voerde. Dat waren bijna
allemaal ad hoc-vluchten: wel gepland, maar geen lijndiensten.
Ergens tussen vluchten naar de V.S., om de wereld (21 dagen), naar
Spitsbergen, Zuid-Amerika en in eigen land moest ‘Nederland’ worden
ingepland.
In de zomer van 1930 werd bekend dat de Graf Zeppelin op
zondag 19 oktober opnieuw Amsterdam zou aandoen, en op de terugweg
boven Venlo post zou afgeven c.q. inladen. Op het laatste moment
kwam er echter een kink in de kabel. Het postbedrijf in Den Haag
weigerde toestemming te geven voor die bijzondere postbezorging.
Kennelijk ging men weinig diplomatiek te werk, want de Duitsers
schrapten prompt de hele tocht. Jammer voor alle Venlonaren die de
ochtendkrant niet hadden kunnen lezen en in alle vroegte op de
Venlose hei stonden.
Op 23 oktober meldde de krant dat de posterijen bakzeil hadden
gehaald, zij het dat de postfrankering en -bezorging gekoppeld werd
aan een waslijst voorschriften. Het duurde even voor een nieuwe
datum kon worden geprikt. Het weer werkte niet mee en de bestaande
verplichtingen van de Graf Zeppelin evenmin. Uiteindelijk
werd het zaterdagochtend 11 november. Het was dit keer - heel
opvallend - uitsluitend een postvlucht, zonder (Nederlandse)
passagiers die toch geld in het laatje zouden hebben gebracht.
Bovendien beperkte de route boven Nederland zich tot Limburg.
Om 6:57 verscheen de Graf Zeppelin vanuit Friedrichshaven
boven de Grote Heide bij Venlo, waar post voor Nederland en andere
landen werd uitgeworpen
en nieuwe post werd opgehesen. Vervolgens vloog het luchtschip over
Swalmen, Roermond (dat als enige grote plaats in Limburg vóór de
Eerste Wereldoorlog al eens een zeppelin had zien langs komen),
Susteren, Echt, Ohé en Laak etc. naar het zuiden. Om 9:15 hing het
boven Maastricht. Om 9:45 arriveerde het boven Aken en vloog
vervolgens door naar Mannheim. Het was voor de Graf Zeppelin
een beetje een jubileumvlucht, want de 150e sinds de ingebruikname
in 1928.
Deze brief werd verzonden van Budapest naar Friedrichshaven aan de
Bodensee. Daar werd hij op 10 november ingeladen in de Graf
Zeppelin, vervolgens op 11 november in Venlo in handen van de
Nederlandse posterijen gegeven en doorgezonden naar Genève. Niet de
kortste weg, maar voor een toenmalig filatelist het neusje van de
zalm. Nu te koop op eBay.com voor US $ 200.
Noa Bove |