|
Zeppelin boven Maastricht 2 (Zeppelin 2) |
Deze 'Roxy' was een zgn 'Zeppelin NT blimp', het luchtschip was door Goodyear ingehuurd. De 'blimp' is een soort luchtschip dat wordt gekenmerkt door een ballonlichaam dat niet voorzien is van een star frame. Het type is fundamenteel anders dan de beroemde Zeppelin luchtschepen. De term 'blimp' stamt waarschijnlijk uit de 1ste Wereldoorlog en werd voor het eerst gebruikt voor de luchtscheepjes van de Engelse Marine. De herkomst voor deze aanduiding is niet geheel duidelijk, het zo een verwijzing zijn naar het geluid dat klinkt als men twee vingers tegen het ballonlichaam wordt getikt en wordt ook de bijnaam van een dik buikige officier genoemd. De 'blimp' is echter geen Engelse uitvinding, deze is waarschijnlijk door de Fransen bedacht. In 1911 was een 'Parseval' luchtschip uit Duitsland te zien in Amsterdam en Den Haag, hier waren enkele demonstratievluchten voor een militaire commissie van de regering. Goodyear is sinds 1917 actief als bouwer van luchtschepen. In 1956 was er voor het eerst een Goodyear blimp te zien boven Nederland. Het ging om een voormalige US-Navy Goodyear van het L-type, welke eigendom was van een Duits reclamebureau. Een week lang werd vanaf Ypenburg gevlogen boven heel Nederland (de laatste dag strandde de blimp op Eelde wegens slecht weer). In 1962 en 1963 was hetzelfde luchtschip weer boven Nederland te zien, toen het werd ingehuurd om reclamevluchten te maken voor het destijds bekende sigarettenmerk Roxy. Hierbij werd gevlogen vanaf Hilversum, Eelde, Teuge, Seppe en Beek. Eind jaren 60 besloot Goodyear enkele blimps te bouwen voor reclamevluchten. In 1972 werd er één in Cardington, Engeland samengebouwd om vervolgens boven Europa vluchten te maken. Jarenlang werd in de wintermaanden gevlogen vanaf Capena in Italië, en in de zomermaanden werden vluchten gemaakt boven West Europa. In juli 1973 was de "Europa", zoals het luchtschip heette (Amerikaanse kenmerk N2A) te zien op Schiphol. Voorgenomen rondvluchten vonden toen helaas geen doorgang door sterke wind. Later was de N2A nog eens op Maastricht te zien, en liefhebbers konden de "Europa" op diverse luchtvaartevenementen bewonderen. Om het bezoek van de eerste Zeppelin te kunnen lezen kunt u terecht op deze LINK, elders op de website. |
Bron, FaceBook groep 'Aw foto's vaan Mestreech', website Arno Landewers over de luchtvaart(historie). |