WIST
JE DAT....
... de Maastrichtenaren woonachtig aan het Bat nummer 4 in de loop
van 1895 een trap moesten bouwen om bij hun deur te komen. In dat
jaar werd namelijk een gedeelte van de stadsmuur die tussen hun huis
en het kanaal van Luik naar Maastricht lag afgebroken. De foto laat
het inmiddels gesloopte stuk van de stadsmuur zien. Aan de
linkerzijde is nog een gedeelte van de stadsmuur aan het Bat
(richting graanmarkt) zichtbaar en aan de rechterzijde bij de
vissersmaas (richting Maastrichter brugstraat).
Het kanaal van Luik naar Maastricht is aangelegd tussen 1846 en 1850
en is onderdeel van een verbinding van ‘s Hertogenbosch naar Luik,
waarmee de mijnen, steengroeven en industrieën rond Luik een
verbinding met Rotterdam en Antwerpen kregen. Het eerste deel van
deze verbinding, de Zuid-Willemvaart, van ‘s Hertogenbosch naar het
Bassin in Maastricht (122km), werd geopend in 1826. Het laatste
gedeelte van Luik naar Maastricht is slechts 35 km lang, maar de
kosten daarvan waren bijna net zo hoog als de Zuid-Willemsvaart. De
werkzaamheden werden uitgesteld. De Belgische Opstand in 1830 zorgde
vervolgens voor nog meer vertraging, maar nadat in 1839 de
kruitdampen waren opgetrokken, kwamen de Belgen en de Nederlanders
op 12 juli 1845 er samen uit, waarna de firma Beaulieu & Consorts op
4 maart 1846 begon te graven.
Door de aanleg van het Albertkanaal in 1939 en de Nederlandse
Maaskanalisatie verloor het kanaal tussen Luik en Maastricht
uiteindelijk zijn betekenis. Het kanaal werd pas gedempt in de jaren
1960 en over het traject werd de Maasboulevard aangelegd.
Bron: “Het kanaal van Luik naar Maastricht”, Wil Lem, Ton Henrar,
Rob Kamps, ISBN 978-90-814811-1-3
|